Kurs Mental Träning bas/stresshantering

Kurs Mental Träning bas/stresshantering
Kurs Mental Träning bas/stresshantering

Klicka här för att boka denna kurs

Mental grundträning och Mental styrketräning är baskursen för Mental Träning och stresshantering. När man har gått den kan man antingen jobba vidare själv med sin personliga utveckling eller gå någon av de specialicerade kurserna jag erbjuder. Personlig utveckling når man inte på en kurs på en eller två dagar. Det tar tid. Därför ligger denna kurs över 7 veckor där du går först tränar hemma i två veckor och sedan får en lektion a 90 min per vecka i 5 veckor. Dessutom tränar du hemma mentalt någon halvtimma per dag hela kurstiden och förhoppningsvis alltid framöver efter detta.

Pris för kursen 3900 kr per person.

  • Mental Grundträning (Muskulär avslappning och Mental Avslappning)
  • Mental Styrketräning (Självförtroende träning och Målbildsträning)

De är grunderna i mental träning och är starten till att sedan gå in på djupet med att jobba med det du vill på samma sätt som en elitidrottare jobbar med mental träning för att förbättra sina prestationer. Det är alltså samma principer vi arbetar med.

För de som enbart vill gå en kurs för att lära sig slappna av och reducera stress så räcker grundkursen då du som bonus får ett fantastiskt verktyg att bearbeta stress. Då du arbetar med djup avlsappning under längre tid så sänker du spänningsnivån i din kropp och blir därmed av med en hel del av den stress som du känner när pressen ökar.

Muskulär avslappning
Muskulär avslappning är steg ett i all mental träning och är första delen av två i Mental Grundträning.

Här får du efter en lektion på ca 90 min sedan under minst en veckas tid arbeta med, att lära din kropp att slappna av muskulärt. Det gör du genom att lyssna på en inspelad instruktion en gång per dag i 7-10 dagar. Därefter börjar din kropp att inse vad och hur avslappning känns. En väldigt skön känsla när den infinner sig.

Mental avslappning

Mental avslappning är del två i mental grundträning. Här får du lära dig att slappna av utan att gå omvägen via dina muskler. Efter en lektion på ungefär 90 minuter får du gå hem och träna själv i 7 dagar. Övningen görs via ett ljudspår som tar ca 20 min och som du lyssnar på 1 gång per dag.

När du bemästrar dessa två moment så har du ett oerhört starkt verktyg för avslappning och stressreducering. Att slappna av på det här sättet är en ren njutning och ett regelbundet utövande sänker spänningsnivån i din kropp och gör dig mindre mottaglig för stress.

Du har nu också grunderna klara för att kunna jobba mer målmedvetet med mental träning.

Mental Självbildsträning

Din självbild är viktig. Med självbild menar vi det sätt som du ser på dig själv. Hur du uppfattar dina egenskaper, hur du talar till dig själv. Hur du värderar dig själv. Vi har alla förutfattade meningar kring vad vi kan och vad vi inte kan klara av. Eller hur vi är och vad vi inte kan vara. I detta avsnittet arbetar vi med att bygga upp din självbild så att du känner dig stark och trygg med den du är och den du vill vara.

Det gör vi genom två lektioner a 90 min styck.

  •  Självförtroendeträning med ett tillhörande ljudspår där vi bygger upp och jobbar med ditt självförtroende. Ditt självförtroende behöver inte vara en följd av de resultat du nått. Tvärtom så kan resultaten du når vara följden av ett gott självförtroende. Det självförtroendet kan du bygga upp och skapa själv.
  • Jagstyrketräning. Vi fortsätter att jobba på det spåret att du är värd allt det du får, att du är värd att må bra osv. Bygger helt enkelt upp dig och ditt sätt att se på dig själv så att du blir oemottaglig för negativ inverkan utifrån och inifrån. Ljudspår kommer till och mycket av arbetet gör du själv i din egen mentala träning hemma när du lyssnar på spåret.
Målbildsträning

Målbildsträning. En viktig aspekt i Mental Träning är målbilderna. Vi styrs alla av bilder och ju bättre kontroll vi har över de bilder som vi skapar som mål och styrning av oss själva desto bättre kontrollerar vi mår och vad vi presterar. Målbildsträningen är även detta ett ljudspår som hjälper dig att sätta önskvärda mål för dig, samt en lektion på ca 90 min

Mental Grundträning

består av avspänning och avspänd koncentration. Den ger en utomordentlig stressbuffert, inre balans och känsla av egenkontroll. I ett avspänt tillstånd är du mycket mottaglig för självpåverkan och nästa steg är att du redan i förväg gör dig en föreställning av hur du gör, känner och tänker när du når eller har nått ditt mål.

Mental Träning är ett mycket kraftfullt verktyg för att arbeta med dig själv. Allt från att hjälpa dig att slappna av och minska stress till att sätta och uppnå mål, enkla mål i din vardag eller större livsmål.

När du ser dig själv i olika situationer under djup  avslappning bildas minnesspår i din hjärna. Dvs din hjärna skiljer inte på verkliga upplevelser och upplevelser som du fokuserat ”fantiserar” om. Det innebär att du mentalt kan påverka dig själv och din framtid.

Träningen börjar med Muskulär avslappning och med Mental avslappning som du kan läsa mer om i ovan punkter. Du skall efter denna kurs själv kunna jobba med Mental Träning, slappna av, bli fri från förlamande stress samt ha skapat förutsättningarna för kunna sätta mål och programmera dessa så att du når dem.

Den Mentala Styrketräningen ger dig en bättre självbild skapar självförtroende och hjälper dig att må och fungera bättre. Din sjävlbild och självförtroende är något som du kan skapa och stärka själv i ditt mentala rum. De är inte följden av dina tidigare prestationer.

Inom idrotten har detta använts på framgångsrikt sätt sedan 70 talet och det finns mycket forskning och beprövad praktik bakom den här metoden. Lars-Erik Uneståhl som varit pionjär inom området forskade redan under 80 talet kring dessa principer och fann att metoderna fungerar lika bra på livets övriga områden som inom idrotten. Idag använder i princip alla framgångsrika idrottsmän Mental Träning i någon form.

Genom att se dig själv och uppleva det du vill skall skall ske när du på egen hand, har gått in i djup avslappning, skapar du en klar bild av din framtid. Skapar de minnesspår som du finner önskvärda och bra för dig. Det hjälper din kropp att omedvetet styra mot dessa mål via kroppens egen automatik.